Wednesday, October 18, 2017

دلایلی از خود کتاب قرآن

امروز دلایلی از خود کتاب قرآن که معجزه بودنش را نقض میکند(برگرفته از کتاب نقد قران نوشته دکتر سها)  برایتان مینویسم:
با  توجه  به  اينكه  اديان  فراواني  در  جهان  وجود  دارند  و  افراد  زيادي 
در طول  تاريخ  ادعاي  پيغمبري  كرده اند ؛ عقل  ما  حكم  مي كند  كه  ما   اديان  مختلف  را  با  بيطرفي  و  دقت  عقلي  و  علمي  مورد  بررسي  قرار  دهيم  و  اگر  ديني  را  داراي  صحت  كامل  يافتيم  از  آن  تبعيت  كنيم .  همچنين  اگر  خدايي  در اين  جهان  باشد  و بخواهد ما را هدايت كند، از بندگانش همين انتظار را دارد. اين همان كاري است كه اين وبلاگ در پي آنست. اگر قرآن كتاب خدا باشد بايد حداقل دو ويژگي اساسي داشته باشد.
 اولا: صد در صد و از هر جهتي درست و بدون ضعف باشد. زيرا كلام خداست و خدا عالم و عاقل است و خطا نمي كند.
 ثانيا:  بايد دارای معجزه باشد . يعني چيزهايي داشته باشد كه از توان بشر خارج باشند.  زيرا از طرفي بيان يا نوشتن چيزي بدون غلط براي بشر محال نيست و از طرف ديگر ممكن است در يك زمان همه ي مطالب كتابي درست بنظر آيد.  پس خدا براي اينكه به بندگانش بفهماند كه اين كتاب مال خدا است بايد پيغمبرش را با معجزه همراهي كند مخصوصا معجزه اي پايدار كه همان كتاب خدا باشد بعبارت ديگر كتاب خدا بايد حاوي معجزه باشد.
قرآن مدعي است كه معجزه است.  يكي به اين دليل كه قرآن داراي
همه چيز است. و ديگر اينكه صد در صد درست است.
 و سوم اينكه هيچكس نمي تواند سوره اي شبيه قرآن بياورد.

آياتي كه ادعاي همه چيز داشتن قرآن را مطرح مي كنند عبارتند از:

- ما كَانَ حدِيثًا يفْتَرَى ولَكِن تَصدِيقَ الَّذِي بينَ يديهِ وتَفْصِيلَ كُلَّ شَيءٍ
وهدى ورحمةً لِّقَومٍ يؤْمِنُونَ ﴿يوسف111
ترجمه:  (قرآن) سخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد بلكه تصديق آنچه است كه پيش از آن بوده و تفصيل هر چيزي است و براى مردمى كه ايمان مى آورند رهنمود و رحمتى است

- ونَزَّلْنَا علَيك الْكِتَاب تِبيانًا لِّكُلِّ شَيءٍ وهدى ورحمةً وبشْرَى لِلْمسلِمِينَ
﴿نحل89
ترجمه: و اين كتاب را كه بيانگر هر چيزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است بر تو نازل كرديم .

غلط بودن ادعاي همه چيز داشتن قرآن كه بديهي است.همه چيزدرهزاران كتاب هم نمي گنجد چه رسد در يك كتاب. اين ادعا، مفسرين را سخت به دردسر انداخته است و بعضي ادعا كرده اند كه منظور از همه چيز داشتن، همه چيز لازم براي هدايت بشر بسوي خداست. اما اين ادعا دو اشكال اساسي دارد اولا: مگر خدا نمي توانست بگويد" قرآن همه چيز لازم براي هدايت را دارد" بكار بردن همه چيز يعني همه چيز بطور عام .  ثانيا اين تفسير با هر دو آيه ي قبل جور در نمي آيد؛ چون هر دو آيه بدنبال همه چيز، هدايت را مطرح كرده اند يعني قرآن شامل همه چيز هست و شاملهدايت هم هست يعني هدايت متفاوت از همه چيز است. بعلاوه در طي خواندن كتاب حاضر متوجه مي شويد كه قرآن حتي همه چيز براي هدايت بشر را هم ندارد مثلا قرآن هيچ استدلال معتبري بر وجود خدا و معاد و وحي ندارد.
قرآن همچنين مدعي است كه در آن هيچ انحراف و خطائي نيست
- قُرآنًا عرَبِيا غَيرَ ذِي عِوجٍ لَّعلَّهم يتَّقُونَ  (زمر28)
ترجمه: قرآنى عربى بى هيچ كژى، شايد آنان راه تقوا پويند
-أَفَلاَ يتَدبرُونَ الْقُرْآنَ ولَوكَانَ مِنْ عِندِ غَيرِ اللّهِ لَوجدواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا (نساء82)
ترجمه: آيا در قرآن نمى انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعا در آن اختلاف بسيارى میافتند.
البته همانطور كه قبلا هم گفته شد اگر قرآن كتاب خدا باشد بايد صد در صد درست باشد اما كتاب حاضر بيش از هزار غلط فاحش را در قرآن نشان مي دهد.
همچنين قرآن از مردم دعوت مي كند كه شبيه آن بياورند ابتدا از
مخالفان مي خواهد كه ده سوره شبيه قرآن بياورند و بعدا تقاضايش را كاهش مي دهد و به يك سوره بسنده مي كند:
-أَميقُولُونَ افْتَرَاهقُلْ فَأْتُواْ بِعشْرِ سورٍ مثْلِهِ مفْتَرَياتٍ وادعواْ منِ استَطَعتُم من دونِ اللّهِ إِن كُنتُم صادِقِينَ (هود 13)
ترجمه:  يا مى گويند اين( قرآن )را به دروغ ساخته است بگواگر راست مى گوييد ده سوره برساخته شده مانند آن بياوريد و غير از خدا هر كه را مى توانيد فرا خوانيد .
بقره 23-24 : وإِن كُنتُم فِي ريبٍ مما نَزَّلْنَا علَى عبدِنَا فَأْتُواْ بِسورةٍ من مثْلِهِ وادعواْ شُهداءكُم من دونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُم صادِقِينَ ( 23 ) فَإِن لَّم تَفْعلُواْ ولَن تَفْعلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارالَّتِي وقُودها النَّاسوالْحِجارةُ أُعِدت لِلْكَافِرِينَ (24)
ترجمه: و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرد هايم شك داريد پس اگر راست مى گوييد سور هاى مانند آن بياوريد و گواهان خود را غير خدا فرا خوانيد (23)پس اگر نكرديد و هرگز نمى توانيد كرد از آن آتشى كه هيزمش مردمان  و سنگها هستند و براى كافران آماده شده بپرهيزيد (24)
اين مبارزطلبي قرآن يك مغالطه است. چون نوشته ي هركس مثل
خودش منحصر به فرد است. مثلا شعر فردوسي و نثر سعدي و غزل حافظ و حتي با دقت علمي، نوشته ها و گفته هاي افراد عادي هم منحصر به فردند. هيچكس نمي تواند شعر حافظ يا نثر سعدي يا شعر فردوسي را بگويد. اديبان مختلف سعي در تقليد از آنان كرده اند ولي موفق نشده اند.
آيا اين بدان معني است كه شعر حافظ و نثر سعدي و شعر فردوسي معجزه اند؟ بهيچ عنوان.
البته مي توان به كمك محمد آمد و اين مبارزطلبي قرآن را به روش معقولي تغيير داد. مثلا مي توان گفت كه درست است كه نوشته هاي شاعران فوق منحصر به فردند اما از نظر شأن و عظمت و خلاقيت با هم قابل مقايسه اند مثلا هر سه در قله ي ادبيات فارسي قرار مي گيرند گرچه بهيچ عنوان مثل هم نيستند.
در پاسخ به اين مبارزه طلبي قرآن نيزبا مطالعه ي اين كتاب متوجه 
مي شويد كه نوشته هائي به زيبائي قرآن و بسيار بهتر از آن، در جهان حاضر وجود دارند از جمله شعر حافظ كه در قله ي ادبيات جهانست. ثانيا از نظر محتوي، گفتن يا نوشتن مطالبي پر از ضعف و غلط از هر كسي برمي آيد و نيازي به حافظ و سعدي ندارد. و نوشته هائي هم زيباتر و هم پر محتواتر از قرآن هم بسيار وجود دارند مثل مثنوي مولانا.

Nikta Esfandiari

 جوانترین کشته ی آبان خونین۲۰۱۹ Nikta Esfandani The Youngest victim of the regime crackdown on Iran protests . November 2019 the security fo...