آيه ي " اتقوا الله حق تقاته (102/3) یعنی حق تقوای الهی را بجا آورید
توسط آيه ي " اتقوا الله ما استطعتم، تغابن 16 ، يعني تا حدي كه
مي توانيد تقواي الهي پيشه كنيد" نسخ شده است. تقواي خواسته شده در
آيه ي اول بسيار سخت و طاقت فرساست. يعني از خدا آنگونه كه حق
اوست پرهيز كنيد. تفسير جلالين نقل مي كند كه هنگاميكه آيه ي حق تقاته
نازل شد بر مردم بسيار سخت و گران آمد در نتيجه خداوند با نسخ آن و
نازل كردن آيه ي 16 تغابن آنرا تخفيف داد.
اين مورد هم دليلي واضح بر نا آگاهي گوينده ي آيات است. اگر
آيه ي اول از خدا بود خدا مي دانست كه داشتن حق تقوي براي مردم
امكانپذير نيست و از ابتدا آنرا نازل نمي كرد تا مجبور به تغيير آن شود.
نتيجه گيري
چنانچه در موارد نسخ فوق نشان داديم بررسي تمامي موارد نسخ
مورد قبول در قرآن نشان ميدهد كه همه ي موارد نسخ، قابل اجتناب بوده
اند بشرطي كه گوينده ي قرآن خدا باشد. چون خدا هم علم كامل به حال و
آينده دارد و هم بهترين احكام را مي داند و نياز ندارد كه مرتبا نظرش را
عوض كند. بنابر اين وفور نسخهاي قابل اجتناب در قرآن دليلي واضح بر
اينست كه قرآن ساخته ي محمد است نه خدا.
No comments:
Post a Comment